Relatieadvies: wat je niet moet doen tijdens een conflict met je partner

Dingen die je liever niet doet of zegt tijdens een conflict met je partner

In een relatie of huwelijk is het niet altijd rozengeur en maneschijn. En dat hoeft ook niet. Juist de moeilijke momenten in je relatie bieden je de kans om een diepere connectie op te bouwen met je partner. Conflicten en meningsverschillen zijn onvermijdelijk, maar het vermogen om hier op een volwassen en respectvolle manier mee om te gaan vormt de basis voor duurzame liefde. Het is soms moeilijk om de juiste woorden te vinden, zeker als de emoties hoog oplopen. Voor je het weet, floep je er iets uit wat je eigenlijk beter niet had kunnen zeggen!

Leestip: het verband tussen hechtingsstijlen en communicatie in relaties

Het belang van liefdevolle communicatie in een relatie

Liefdevolle communicatie is essentieel voor een gezonde en duurzame verbinding tussen partners. Het bevordert een diepere emotionele band en helpt misverstanden te voorkomen. In een gezonde relatie wordt er naar elkaar geluisterd, empathie getoond en gezamenlijk naar oplossingen gezocht. Wanneer beide partners zich vrij voelen om zichzelf te zijn zonder angst voor veroordeling, ontstaat er een gevoel van veiligheid en comfort.

Daarnaast is liefdevolle communicatie essentieel om op een gezonde manier met conflicten om te gaan. Woorden zijn ontzettend krachtig, dus het is cruciaal om respectvol te blijven, ook als je de ander het liefst achter het behang zou willen plakken. Er zijn een aantal valkuilen die je beter kunt vermijden als je liefdevolle communicatie wil behouden in je relatie.

communicatie in relatie

Het gebruik van algemene termen, zoals ‘altijd’ en ‘nooit’, kan een grote impact hebben. Zinnen als ‘Je luistert nooit naar me!’ zijn niet constructief. Ze beschrijven iets definitiefs en onomkeerbaars. Je partner kan zich dan ook aangevallen voelen en het gevoel hebben niks goed te doen.

In EFT focussen we op het uiten van onze eigen emoties en behoeftes in plaats van de ander te beschuldigen. In plaats van te zeggen “Je luistert nooit naar me”, probeer je gevoelens te delen met “Ik voel me genegeerd en onbelangrijk voor jou als mijn behoeften niet gehoord worden. Het is belangrijk voor mij om te voelen dat je luistert.”

De woorden ‘altijd’ en ‘nooit’ zijn vaak overdreven en daarnaast op het verleden gericht. Focus je in plaats daarvan op de huidige situatie en blijf bij de feiten. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen: ‘Het valt me op dat je niet hebt geholpen met het huishouden vandaag, dat vind ik jammer want ik voel me overweldigd en had je hulp daar goed bij kunnen gebruiken. Kunnen we afspreken dat je mij volgende week hier wel bij helpt?’.
Hierdoor neem je verantwoordelijkheid voor je eigen gevoelens en maak je duidelijk wat je nodig hebt zonder je partner de schuld te geven. Het bevordert een veilige emotionele ruimte waarin beide partners zich gehoord en begrepen kunnen voelen. In plaats van de situatie te verergeren, ga je op deze manier constructief om met wat er is gebeurd en vermijd je dat je partner defensief reageert.

Zeg je ‘ja, maar…’, dan zeg je eigenlijk op een indirecte manier nee. Je zegt ja, maar geeft tegelijkertijd één of meerdere redenen waarom de oplossing of het idee van de ander niet zou gaan werken. Doe je dit regelmatig, dan kan je partner hierdoor het idee krijgen dat je niet echt openstaat voor zijn of haar inbreng.

Zeg voortaan in plaats van ‘ja, maar…’, eens ‘ja, en…’. Daardoor reageer je inhoudelijk op de inbreng van de ander en bedenk je wat er is en wat je daar vervolgens mee zou kunnen. Dit bevordert het denken in oplossingen en je zult zien dat de sfeer hierdoor ook verbetert.

Het kan ook zo zijn dat je je partner op een andere manier tegenspreekt. Geeft hij of zij aan weinig tijd te hebben omdat het zo druk is op het werk? Wellicht heb je dan de neiging om geïrriteerd te reageren, omdat je graag samen iets leuks wilde doen. Dat maakt de situatie er alleen vaak niet beter op.

Probeer in plaats daarvan empathie te tonen. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen: ‘Ik begrijp dat het werk veel druk met zich meebrengt. Ik had me er wel op verheugd om je te zien, maar misschien kunnen we de afspraak dan beter verplaatsen naar volgende week als het wat rustiger is’.

“Mijn ex maakte hier nooit een probleem van”… Ho! Je partner (op een negatieve manier) met iemand anders vergelijken is nooit een goed idee. Dit gedrag kan verschillende negatieve gevolgen hebben. Je partner kan bijvoorbeeld het gevoel krijgen niet geaccepteerd te worden zoals hij of zij is, wat kan leiden tot gevoelens van verdriet en frustratie. Ook kan het een defensieve houding teweegbrengen bij je partner, waardoor het lastig wordt om nog op een constructieve en open manier te communiceren.

 

In plaats van je partner met anderen te vergelijken, is het bevorderlijk voor een gezonde relatie om te focussen op elkaars positieve aspecten en unieke kwaliteiten. Merk je dat je op het punt staat een negatieve vergelijking te maken, tel dan tot tien en kies je woorden vervolgens wat zorgvuldiger uit. Het is beter om met een oplossing of suggestie te komen, dan met een belediging.

De ander vertellen dat hij of zij overdrijft, moet kalmeren, te gevoelig is of dat het allemaal niet zo erg is, heeft vrijwel nooit het gewenste effect. Of je het nu goed of slecht bedoelt: het komt afwijzend over en leidt er al gauw toe dat je partner zich onbegrepen en niet gerespecteerd voelt.

Je kunt niet weten hoe iets precies voelt voor de ander en je doet er dus goed aan om te erkennen dat jullie verschillende perspectieven hebben en dat jullie de wereld allebei op een andere manier beleven. Probeer je partner te begrijpen; geef hem of haar de kans om uit te leggen wat er nu echt aan de hand is of hoe het komt dat hij of zij zo reageert.

Door emoties te erkennen, positieve aspecten te benadrukken en ondersteuning te bieden, ontstaat een dynamiek waarin beide partners zich gehoord, begrepen en gerespecteerd voelen.

Hoe moet je dan wél ruziemaken?

In elke relatie zijn conflicten onvermijdelijk. Het gaat er niet om óf je ruzie maakt, maar hoe je dit doet. Constructief ruziemaken is een kunst die de kwaliteit van je relatie kan bevorderen.

Een belangrijke tip hiervoor is om te communiceren in ‘ik-boodschappen’. In plaats van de ander te beschuldigen, kun je beter iets zeggen als: ‘ik voel me onbegrepen wanneer…’.

Daarnaast is het belangrijk dat je je partner alle ruimte geeft zijn of haar standpunt duidelijk te maken. Luister goed (en actief) en laat de ander volledig uitpraten.

In lijn met het gedachtegoed van ‘EFT relatietherapie’ is het ook cruciaal om verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen gedrag, vooral wanneer emoties hoog oplopen. Dit betekent erkennen dat jouw reacties en gevoelens, hoe intens ook, van jou zijn. Bijvoorbeeld, in plaats van te zeggen “Je maakt me zo boos”, probeer te reflecteren met “Ik merk dat ik boos word als dit gebeurt. En als ik boos word dan maak ik verwijten naar jou”

 

Het maken van contact met je kwetsbare emoties en behoeftes is een andere sleutel tot constructief ruziemaken. Dit kan uitdagend zijn, maar het delen van deze gevoelens kan helpen de spanning te verminderen. Wanneer de situatie wat gekalmeerd is, deel dan wat je echt voelt en nodig hebt in de relatie, zoals “Ik voel me onzeker wanneer dit gebeurt, en wat ik echt nodig heb is bevestiging.”

Vergeet bovendien niet dat jullie (als het goed is) een gemeenschappelijk doel voor ogen hebben: werken aan een gezonde, liefdevolle relatie. Werk samen als een team en verander conflicten tot groeimomenten en een kans om jullie connectie te versterken!

Hoofdpersoon Relatietherapie

Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Relatietherapie kan een goede stap zijn naar een gezonde relatie. Lees meer over relatietherapie bij Hoofdpersoon.

Deze blog delen?

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Andere blogs

jouw pad naar echte vrijheid

Jouw pad naar echte vrijheid

Terug naar alle artikelen Het terugpakken van zelfregie In ons dagelijks bestaan worden we vaak meegevoerd door de stroom van het leven, in plaats van

Read More »
Burn-out coaching

Burn-out coaching

Terug naar alle artikelen Burn-out coaching en tips om een burn-out te voorkomen In onze moderne samenleving wordt er veel van ons verwacht. De druk

Read More »
Hoe overwin je faalangst?

Hoe overwin je faalangst?

Terug naar alle artikelen Kun je faalangst overwinnen? Om jezelf te kunnen ontwikkelen is het belangrijk dat je regelmatig nieuwe dingen probeert. Treed je buiten

Read More »