Verlatingsangst? Dit kun je ertegen doen

  1. Home
  2. /
  3. Blog
  4. /
  5. Relaties
  6. /
  7. Verlatingsangst? Dit kun je ertegen doen

Wat kun je doen tegen verlatingsangst?

Veel mensen kampen met verlatingsangst. Het woord zegt het al: als je verlatingsangst hebt, ben je bang dat anderen je verlaten. Dit kan zich op verschillende manieren uiten. Je doet er bijvoorbeeld alles aan om niet afgewezen te worden, of je klampt je aan iemand vast zodat diegene je niet in de steek laat. In dit artikel leggen we uit hoe je verlatingsangst herkent en geven we je wat tips mee. Lees snel verder!

Verlatingsangst: wat houdt dat precies in?

Mensen die verlatingsangst hebben zijn bang dat de mensen van wie ze houden hen zullen verlaten. Dit kan allerlei gevolgen hebben. Je klampt je bijvoorbeeld extreem aan iemand vast omdat je bang bent dat hij of zij anders bij je weg zal gaan. Misschien doe je er ook alles aan om te voorkomen dat je wordt afgewezen. In de meest extreme gevallen willen mensen met verlatingsangst hun huis zelfs niet verlaten omdat ze bang zijn dat hun dierbaren iets zal overkomen als ze dat wel doen. Vind je het juist lastig om je aan mensen te binden? Dan heb je mogelijk sprake van bindingsangst

Verlatingsangst herkennen

Er zijn verschillende symptomen die erop kunnen wijzen dat je verlatingsangst hebt, zoals:

-Je hebt veel bevestiging en aandacht nodig van de ander

-Krijg je geen aandacht, dan voel je je afgewezen en somber

-Je doet er alles aan om afwijzing te voorkomen (zoals over je eigen grenzen gaan)

-Je hebt weinig zelfvertrouwen en een laag zelfbeeld

-Je vindt het erg moeilijk om alleen te zijn

-Je bent verslaafd aan liefde

-Vindt er een (tijdelijke) scheiding van de partner plaats, dan ben je buitensporig van streek

-Je verliest jezelf in de ander en doet er alles aan om maar gehoord en geaccepteerd te worden

Herken je één of enkele symptomen, dan hoeft er natuurlijk niet per definitie iets aan de hand te zijn. Wanneer je je echter in veel kenmerken kunt vinden, kan het zo zijn dat er sprake is van verlatingsangst. En gelukkig kun je daar wel degelijk iets aan doen!

Hoe ga je om met verlatingsangst?

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen als je last hebt van verlatingsangst.

verlatingsangst dit kun je ertegen doen

Herken en erken je gedrag

Allereerst is het belangrijk dat je je bewust wordt van je eigen gedrag ten opzichte van de ander. In welke situaties heb je precies last van de verlatingsangst? Waardoor word je getriggerd: wat zegt of doet je partner wat jou emotioneel raakt? En hoe reageer jij daar vervolgens op? Om je verlatingsangst te overwinnen is het zinvol om te ontdekken wanneer en waarom dit gedrag ontstaat.

Wees eerlijk en open naar de ander

Als je verlatingsangst hebt, is het belangrijk om daar eerlijk over te zijn tegen de ander. Dit is misschien lastig, maar in de meeste gevallen zal het jullie relatie alleen maar sterker maken. De ander kan dan rekening houden met je gevoelens.

Werk aan je zelfvertrouwen

Een laag zelfbeeld en weinig zelfvertrouwen speelt vaak een rol bij verlatingsangst. Als je veel aan jezelf twijfelt, is het makkelijker om te geloven dat de ander je zal verlaten. Werk daarom aan je zelfvertrouwen! Dit kan op verschillende manieren: bijvoorbeeld door kleine uitdagingen voor jezelf te creëren en aan te gaan of door je te focussen op jouw positieve eigenschappen en talenten (Positieve psychologie).

Schakel de hulp in van een relatietherapeut

Verlatingsangst heeft vaak een diepe oorzaak, zoals onveilige hechting in je kindertijd. Dit los je niet van de één op de andere dag op, dus in veel gevallen is het erg waardevol om hier hulp bij te krijgen! Een relatietherapeut of psycholoog kan je helpen de onderliggende oorzaak te achterhalen en je vervolgens ondersteunen bij het overwinnen van de verlatingsangst.

Deze blog delen?

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Andere blogs

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

×