Probleemgerichte versus emotiegerichte coping

  1. Home
  2. /
  3. Blog
  4. /
  5. Coaching
  6. /
  7. Probleemgerichte versus emotiegerichte coping

Probleemgerichte versus emotiegerichte coping: hoe ga jij meestal met stress om?

We krijgen in ons leven met veel verschillende lastige omstandigheden en tegenslagen te maken. Denk aan het verlies van een dierbare, ruzie met een goede vriend of vriendin, relatieproblemen, ziekte of faillissement. Dit soort gebeurtenissen kunnen een hoop stress opleveren. Niet iedereen gaat daar op dezelfde manier mee om. Er bestaan verschillende copingstijlen: manieren waarop je met stressvolle gebeurtenissen om kunt gaan. Hierbij kan er een onderscheid worden gemaakt tussen probleemgerichte en emotiegerichte coping. Het verschil tussen die twee, dat lees je hier!

Verschillende copingstijlen

Copingstijlen kunnen ingedeeld worden in probleemgerichte coping en emotiegerichte coping. Bij probleemgerichte coping probeer je een probleem op te lossen. Bij emotiegerichte coping pak je daarentegen niet zo zeer het probleem zelf aan, maar probeer je eerder de gevoelens die hierbij komen kijken te veranderen (of te verdragen). Het verschilt per situatie welke copingstrategie het meest effectief is. Ook is het niet zo dat we altijd maar één stijl hanteren, vaak hebben we meerdere copingstijlen. Welke stijl we inzetten hangt af van verschillende factoren, zoals onze mindset, de aard van het probleem en ook hoe we ons op dat moment voelen.

Probleemgerichte coping

Eén van de manieren waarop je met stress kunt dealen is door van probleemgerichte coping gebruik te maken. Je richt je hierbij op de (bron van de) stressor: het probleem dat de stress veroorzaakt. Gebruik je deze vorm van coping, dan kan het bijvoorbeeld zo zijn dat je een plan maakt om het probleem aan te pakken. Denk aan het maken van een planning voor jezelf zodat je meer rust in je hoofd krijgt tijdens een stressvolle periode, of advies inwinnen als je het in een bepaalde situatie, of het nu op het werk is of in de privésfeer, allemaal zelf even niet zo goed meer weet.

Emotiegerichte coping

Bij emotiegerichte coping leer je om te gaan met de (veelal) negatieve emoties die komen kijken bij stressvolle gebeurtenissen. Soms is het namelijk goed om in plaats van het probleem zelf, (eerst) te proberen je emotionele reactie onder controle te krijgen. Ook dit kun je op verschillende manieren doen. Staan er ontzettend veel verschillende taken op je planning? Dan kan het verleidelijk zijn om dit als iets vervelends en stressvols te zien. Toch zou je het ook op een andere manier kunnen bekijken. Misschien is dit wel een hele goede manier om te laten zien wat je kunt. Het kan ook zo zijn dat je, zodra je eenmaal aan de taken begonnen bent, je ontzettend productief gaat voelen wat juist weer positieve gevoelens met zich meebrengt. En zo zijn er ontzettend veel verschillende manieren waarop je een positieve draai aan een ogenschijnlijk stressvolle situatie kunt geven.

Een andere vorm van emotiegerichte coping is door je gevoelens te uiten. Ook dit kun je op veel verschillende manieren doen. Het is maar net waar jij op het betreffende moment behoefte aan hebt en wat voor jou het beste werkt. Praat er bijvoorbeeld met een vriend of vriendin over, ga een stuk wandelen in de natuur zodat je weer rustig wordt of schrijf je gevoelens en gedachten van je af. 

Positieve draai?

Bij coping met een positieve draai moeten wij altijd direct aan onderstaand filmpje denken. Niet 100% serieus natuurlijk, maar bij de meeste mensen verschijnt er wel direct een lach op het gezicht..

Hulp bij coping

Vind je het lastig om zelf je emoties onder controle te krijgen? Dan kan een goede coach of behandelaar je hier mogelijk bij ondersteunen. Neem vrijblijvend contact op om te kijken wat wij voor je kunnen doen! Liever alvast zelfstandig aan de slag? Neem eens een kijkje bij ons online zelfhulp cursusaanbod van de Hoofdpersoon Academy.  

Deze blog delen?

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere blogs

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

×