Hoe krijg je meer werkplezier?

  1. Home
  2. /
  3. Blog
  4. /
  5. Coaching
  6. /
  7. Hoe krijg je meer werkplezier?

Wat is werkplezier?

Werkplezier is het hebben van plezier op het werk en in je werk. Krijg je energie van de taken die je doet en geven ze voldoening? Kun je het fijn vinden met collega’s? Ga je graag naar het werk toe en krijg je energie van het werk? Dit zijn allemaal vragen die te maken hebben met werkplezier, oftewel het ervaren van positieve emoties op het werk.

Waarom is werkplezier belangrijk?

Spelenderwijs leren werkt goed voor kinderen (en eigenlijk voor iedereen!). Het kan een positief effect hebben op de motivatie, concentratie en de betrokkenheid van iemand. En dit zijn slechts een paar voorbeelden. Hetzelfde geldt ook voor het hebben van plezier tijdens en op het werk. Werkplezier zorgt voor een ontspannen houding tijdens het uitvoeren van taken, meer zelfvertrouwen en een open houding naar collega’s en anderen toe. Daarnaast is het ook gewoon leuk om vrolijk en blij te kunnen zijn. Aan de andere kant zorgt een langere tijd zonder werkplezier functioneren voor een hoger ervaren werkdruk, meer stress en burn-out klachten en een hoger verzuimpercentage.

Tips voor meer werkplezier

Klinkt goed, werkplezier! Maar hoe creëer je dat of hoe kun je het vergroten? Hieronder volgen vijf tips die je daarbij kunnen helpen: 

1) Blijf in het moment

De eerste tip klinkt simpel, maar het in de praktijk brengen is nog knap lastig. We vergeten vaak om in het moment te blijven en worden we meegesleurd door de waan van de dag. Maandagochtend, de mailtjes, telefoontjes, afspraken en vergaderingen staan al op je te wachten. Hoe kom je de meest drukke dag (en elke andere dag) van de week door zonder overspoeld te raken? Probeer in het moment te blijven. Het continue bezig zijn met wat er allemaal nog moet gebeuren of wat er niet goed is gegaan levert vaak stress op en dat is juist wat we niet willen als we op zoek zijn naar meer werkplezier. Focus je op één taak en werk deze stap voor stap af.

2) Neem pauzes en zorg voor ontspanning

Het hebben van pauzes en kleine momentjes van ontspanning tussen de taken door zijn belangrijk en zorgen voor meer ontspanning en focus tijdens de taken. Als je merkt dat je moeite hebt met focussen, verleg de focus dan even. Dit kan al in een paar seconden of enkele minuten. Haal een paar keer diep adem, ontspan de schouders of haal bijvoorbeeld een kop koffie/thee en wandel zelf naar de automaat. Dat brengt ons gelijk bij tip 3. 

tips om werkplezier te vergroten

3) Blijf in beweging, ja ook op de werkvloer

Als je gespannen achter het scherm blijft zitten, kan de spanning oplopen in het lichaam. Lichaam en geest zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en dit kan dus invloed hebben op de concentratie, motivatie en prestatie. Om weer even te ontspannen kun je bijvoorbeeld gaan wandelen in de pauze, lopen naar het koffiezetapparaat, naar de printer of een collega. Dit zijn goede kansen om even in beweging te komen. Af en toe stretchen achter de computer kan uiteraard ook. Is er een douche aanwezig op het werk? Wellicht kan je zelfs een sportactiviteit tussendoor doen. Veel mensen kunnen daarna weer met een glimlach en goede moed aan de slag. Mentale gezondheid op de werkvloer, op en top!

4) Verbind met leuke collega’s en andere werknemers

Plezier op het werk gaat niet alleen om de taken die moeten worden uitgevoerd. Het contact met collega’s hoort hier namelijk ook bij. We zijn sociale wezens en verbinden met leuke collega’s kan zorgen voor een fijne sfeer op de werkvloer. Daarnaast kun je van elkaar leren, elkaar helpen en zorgt een beetje lachen op de werkvloer uiteraard ook voor meer werkplezier. Samen sta je sterker!

5) Durf om hulp te vragen en geef grenzen aan

Het is oké om hulp te vragen en om je grenzen aan te geven als het even teveel is of als dingen niet helemaal duidelijk zijn. Er is weinig zo vervelend als vastlopen in je werk en je daar alleen in voelen. Spar met collega’s of je werkgever en vraag om advies wanneer dit nodig is. Misschien hebben anderen net een andere kijk op de situatie, waardoor ze jou verder kunnen helpen. Daarnaast zorgt samenwerken ook voor verbinding (zie tip 4) en kan het nodig zijn of helpen om de taken goed uit te voeren. 

Herken jij de signalen van werkplezier of wil jij het plezier vergroten?

Hopelijk helpen deze tips jou op weg! Wil jij hulp bij jouw mentale gezondheid of die van de afdeling? Neem dan contact met ons op of bekijk onze pagina over coaching en ontdek wat er mogelijk is.

Deze blog delen?

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere blogs

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

×