De cirkel van invloed en betrokkenheid

  1. Home
  2. /
  3. Blog
  4. /
  5. Coaching
  6. /
  7. De cirkel van invloed en betrokkenheid

Meer controle over je leven met de cirkel van invloed en betrokkenheid

Heb je weleens van de cirkel van invloed en betrokkenheid gehoord? In het dagelijks leven houden we ons vaak niet uitsluitend bezig met zaken waar we invloed op hebben, waardoor kostbare tijd en energie verloren kan gaan. Ook kan het zo zijn dat je je vooral bezighoudt met zaken die niet voor jou van belang zijn. In beide gevallen is de verhouding tussen jouw cirkel van invloed en cirkel van betrokkenheid niet helemaal in balans. Hoe zit dat dan precies, en wat doe je eraan?

De cirkel van invloed

We krijgen regelmatig te maken met zaken waar we geen invloed op hebben. Het heeft dan ook geen zin om daar te lang bij stil te staan, dat kost namelijk alleen maar tijd en energie. Op den duur kunnen mensen hierdoor ook chronische stress en burn-out symptomen oplopen.  Alles waar we wél invloed op hebben, valt binnen onze cirkel van invloed. Besteed je veel tijd in deze cirkel, dan ben je proactief. Je geeft dan vooral aandacht aan zaken waar je iets over te zeggen hebt of waar je iets aan kunt doen.

De cirkel van betrokkenheid

Naast de cirkel van invloed, is er ook de cirkel van betrokkenheid. Hierbinnen vallen alle onderwerpen waar jij je betrokken bij voelt, maar waar je niets aan kunt doen. Waar houd jij je voornamelijk mee bezig, en besteed je jouw tijd en aandacht wel aan de juiste dingen? Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan vrienden en familie, hobby’s en sport, projecten op je werk, het weer en je gezondheid. Welke zaken spelen er waar jij je druk over maakt of waar je je mee bezighoudt? En zijn deze dingen jouw aandacht wel waard?

 

De twee cirkels uit balans

Normaal gesproken bevindt de cirkel van invloed zich binnen de cirkel van betrokkenheid. Is jouw cirkel van invloed echter groter, dan is de boel niet in balans. Je besteedt dan te veel aandacht aan zaken die er voor jou eigenlijk niet toe doen. Daarnaast is het ook niet goed om je vooral in je cirkel van betrokkenheid te bevinden. Op dat moment vertoon je namelijk reactief gedrag: je hebt het gevoel dat je weinig invloed hebt en dat alles je ‘overkomt’. Dit is vaak het geval bij mensen die altijd anderen de schuld geven, die vaak piekeren en die zich afhankelijk opstellen.

Het is de kunst om jouw cirkel van invloed zo groot mogelijk te maken, en naar verhouding je cirkel van betrokkenheid (waar je geen invloed op hebt) steeds kleiner. Dat geeft positieve energie! Maar hoe doe je dat?

cirkel van invloed

Breng jouw cirkel van invloed en betrokkenheid in balans

Soms is het verleidelijk om te klagen of te piekeren over een situatie waarop je geen invloed lijkt te hebben. Toch hebben we vaak meer invloed dan we denken. Door vaker voor jezelf op te komen en het heft in eigen handen te nemen, vergroot je jouw cirkel van invloed. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je je ergert aan een collega, en dat je in dat gevoel blijft hangen. Maar wat als je eens een proactieve houding aanneemt, en die collega aanspreekt op zijn of haar gedrag? Of in gesprek gaat met jouw leidinggevende om te kijken hoe deze kwestie opgelost kan worden? Focus je je vooral op je cirkel van invloed, dan krijg je meer controle over jouw leven en voel je je uiteindelijk gelukkiger!

 

Positieve psychologie: leef voluit!

Wil je jouw cirkel van invloed en betrokkenheid beter in balans krijgen en meer regie nemen over de keuzes in jouw leven? We hebben een DIY cursus positieve psychologie ontwikkeld waarbij deze krachten worden vergroot!


Deze blog delen?

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

2 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere blogs

2 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

×