Tips tegen een winterdip

  1. Home
  2. /
  3. Blog
  4. /
  5. Zorg
  6. /
  7. Tips tegen een winterdip

Kun jij wel wat tips tegen een winterdip gebruiken? Je bent zeker niet de enige die last heeft van de winterblues! Veel mensen voelen zich moe, lusteloos en somber in de herfst en winter. Dat is niet zo gek: in deze seizoenen is het daglicht zwakker en daarnaast is het ook nog eens minder lang licht. Hoe herken je een winterdip en wat kun je doen om je beter te voelen in de herfst en winter?

Wat is een winterdip?

Een winterdip is een (meestal milde) depressie die voorkomt in herfst en winter. In het voorjaar verdwijnen de klachten weer.

Door het gebrek aan daglicht, een verminderde lichtsterkte en de kortere dagen in het najaar kan onze biologische klok ontregeld raken. Daarnaast maakt ons lichaam in deze periode meer melatonine (slaaphormoon) aan, doordat de dagen korter zijn. Het is dan ook niet zo gek dat je misschien wat vaker moe bent in de herfst en winter.

Naast vermoeidheid kun je ook te maken krijgen met allerlei andere klachten.

Winterdip symptomen

Heb jij het idee dat je een winterdip hebt? Bij een winterdip kun je last hebben van deze symptomen:

● Vermoeidheid
● Je minder goed kunnen concentreren
● Prikkelbaarheid
● Een ontregeld dag- en nachtritme
● Somberheid en lusteloosheid
● Weinig behoefte aan sociaal contact
● Meer eetlust
● Gewichtstoename

Tips tegen een winterdip
Heb je een winterdip, dan kan het verleidelijk zijn om lang in bed te blijven liggen en weinig te ondernemen. Toch zorgt dit er niet voor dat je je beter gaat voelen. Júist als je je moe en lusteloos voelt, is het goed om op te staan en in actie te komen!

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om een winterdip te voorkomen of te verminderen.

Beweeg!
Waarschijnlijk heb je helemaal niet zoveel zin om jezelf op te pakken en in beweging te komen als je last hebt van de winterblues. Toch is bewegen één van de beste dingen die je kunt ondernemen tegen een winterdip. Je krijgt er positieve energie van, doordat je lichaam allerlei geluksstofjes aanmaakt. En beweeg je in de buitenlucht? Dan profiteer je ook nog eens van een flinke dosis daglicht, wat je nu natuurlijk goed kunt gebruiken.

Eet gezond en gevarieerd
Gezond en gevarieerd eten is altijd belangrijk, maar zeker ook als je last hebt van een winterdip. De juiste voeding geeft je net dat beetje extra energie – en dat komt goed uit als je kampt met vermoeidheid.

Ook heeft de inname van voedingsstoffen invloed op je hormoonhuishouding. Om geluksstofjes zoals serotonine en dopamine aan te maken heb je bijvoorbeeld vitamine B6 nodig.

Daarnaast kan het goed zijn om vitamine D bij te slikken: wist je dat veel mensen hier een tekort aan hebben en dit onder andere vermoeidheid en lusteloosheid kan veroorzaken?

Begeef je onder de mensen
Goede vriendschappen en fijne connecties zijn, juist in deze tijd, erg waardevol. Wanneer je last hebt van een winterdip heb je al gauw de neiging om jezelf terug te trekken. Het beperkte sociale contact kan er echter voor zorgen dat de winterdip alleen maar erger wordt.

Blijf dus in contact met anderen en probeer regelmatig af te spreken, ook als je daar in eerste instantie niet zo’n zin in hebt. Na een fijn gesprek voel je je al gauw een stuk beter!

Zorg goed voor jezelf.
Als je last hebt van een winterdip is het goed om je te realiseren dat iedereen zich soms een beetje down voelt. Gaat vanzelf wel weer over, en tot die tijd kun je het beste maar zo lief mogelijk voor jezelf zijn.

Eet je favoriete maaltijd, maak een voetenbadje voor jezelf, lees een goed boek onder het genot van een heerlijke kop warme chocolademelk, of trakteer jezelf op een dagje sauna.

Wees je er bovendien bewust van dat de herfst en winter ook genoeg positieve dingen met zich meebrengen en dat je zelf invloed uit kunt oefenen op hoe je je voelt. Met bovenstaande tips tegen een winterdip kom jij de winter wel door!

 

Kan jij wel wat hulp gebruiken bij een winterdip? Klik hier voor meer informatie

Deze blog delen?

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere blogs

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

×