1. Home
  2. /
  3. Academy
  4. /
  5. Leven mét stress: blijf burnout de baas!

Leven mét stress

Blijf burnout de baas! Online cursus

Cursus Leven met stress: blijf burnout de baas!

Stress, we kennen het allemaal. En iedereen wil er minder van. Veel cursussen en hulpverleners beloven een leven zonder stress. Wij geloven hier absoluut niet in. Stress is een oer-oud overleving-mechanisme en het helpt ons in vele opzichten. Stress is goed. Maar chronische stress is ongezond en zorgt voor vervelende klachten. Veel mensen kampen tegenwoordig met bijvoorbeeld overspannenheid en burn-out. Wil jij die burn-out de baas blijven, of juist hiervan herstellen? Dan ben je bij ons op het juiste adres: leer leven mét stress! Twijfel je? Wij bieden een 14-dagen niet tevreden, geld terug garantie!Start vandaag nog met een leven meer in balans!


Gratis proberen!

Cursus Leven met stress: blijf burnout de baas!

Gratis proberen!

Gratis proberen! Na 14 dagen niet tevreden? Geld terug garantie!

Stress, we kennen het allemaal. En iedereen wil er minder van. Veel cursussen en hulpverleners beloven een leven zonder stress. Wij geloven hier absoluut niet in. Stress is een oer-oud overleving-mechanisme en het helpt ons in vele opzichten. Stress is goed. Maar chronische stress is ongezond en zorgt voor vervelende klachten. Veel mensen kampen tegenwoordig met bijvoorbeeld overspannenheid en burn-out. Wil jij die burn-out de baas blijven, of juist hiervan herstellen? Dan ben je bij ons op het juiste adres: leer leven mét stress! Twijfel je? Wij bieden een 14-dagen niet tevreden, geld terug garantie!

 

We hebben jarenlange ervaring door psychologen en de kwaliteit van een ‘live-cursus’ gebundeld in  online modules. Toegankelijk, laagdrempelig en praktisch: doe het wanneer het jou uitkomt. Start vandaag nog met een leven meer in balans!

 

Wat kan je van de cursus Leven met stress verwachten?

9 modules met video’s, informatie, praktische oefeningen en handvatten. Te doen op een computer, tablet of telefoon en inclusief een handige app!

Toegang tot onze Hoofdpersoon Community voor Online lesprogramma’s: leer van elkaar, stel je vragen, krijg antwoorden en ontmoet gelijkgestemden!

Stel inhoudelijke vragen aan onze psychologen die nog dagelijks in het klinische veld werken met problemen rondom zelfvertrouwen

Een jaar lang toegang tot het portaal: kijk de modules nog eens terug en versterk het effect. Komt het tijdelijk niet uit om de cursus voort te zetten: geen probleem!

Na de cursus Leven met stress:

-Jouw houding ten aanzien van stress is positief veranderd

-Je leeft meer in balans met meer tevredenheid

-Je hebt niet alleen kennis over alles rondom stress, maar je hebt ook tools om ongezonde stress te herkennen en te beïnvloeden! 

-Je weet veel beter wat belangrijk is in jouw leven. Dit zorgt voor meer geluk en voldoening

-..zou je willen dat je veel eerder was gestart!

Burnout en stress

Aanbieding:

Dagen
Uren
Minuten
Seconden

Deze cursus is geschikt voor:

-Iedereen die moeite wil steken in het de baas blijven een burnout, voor een langere periode (9 weken +/-)

-Mensen die gevoelig zijn voor stress, een burnout hebben of hebben gehad

-Geïnteresseerden in zelfontwikkeling en mentale gezondheid

 

Leven met stress

150
75
  • 14 dagen niet tevreden geld terug garantie!
  • 9 modules met video's, oefeningen en praktische informatie én een handige app
  • Gemaakt door psychologen met jarenlange praktijkervaring

Deze cursus is niet geschikt voor:

-Iedereen die niet aan de slag wil met oefeningen 

-Iedereen die resultaat verwacht zonder inspanning

 

 

Wat zijn de ervaringen na de cursus?

Veelgestelde vragen / FAQ

Vanaf de registratie krijg je een jaar lang toegang tot de cursus Leven met stress. Je kan de cursus dus volledig op eigen tempo doorlopen of meerdere keren achter elkaar doen. 

Ja, dat is mogelijk. Door het te combineren met live coaching door één van onze psychologen krijgen de onderdelen nog meer persoonlijke verdieping. Bekijk ook onze coachingspagina voor de mogelijkheden. 

Uiteraard is dit een persoonlijke kwestie en hebben beide voor- en nadelen. Wat ons betreft is het een niet beter dan het ander. Bekijk jouw persoonlijke situatie goed en maak aan de hand daarvan je beslissing. Als we dan toch voordelen moeten opnemen dan is deze cursus laagdrempelig, de cursus is ontwikkeld door psychologen met jarenlange ervaring op dit gebied en werken nog steeds in de dagelijkse praktijk, te doen in jouw eigen tijd, er zijn nooit wachtlijsten, de psychologen van Hoofdpersoon staan voor je klaar in de community, het is betaalbaar.. en zo kunnen we nog wel even doorgaan 🙂

Neem gerust contact met ons op wanneer je vragen hebt je wilt laten adviseren!

Wat is stress?

Er zijn veel manieren om stress te omschrijven. Biologisch gezien zou je stress kunnen omschrijven als een lichamelijke reactie op alles wat jouw aandacht of actie vereist. Bij een dreiging van gevaar reageert het lichaam bijvoorbeeld door hormonen aan te maken en deze hormonen zorgen er voor dat je hartslag en bloeddruk verhogen. Dit is een razendsnelle verandering in je lichaam. Dit zorgt ervoor dat je in een gevaarlijke situatie klaarstaat om een topprestatie te leveren.

Simpel gezegd is stress hetgeen dat iedere vorm van inspanning regelt die jij nodig hebt om te blijven leven. Je hebt stress dus heel hard nodig! Stress kan gezien worden als hetgeen dat alle inspanning regelt die je nodig hebt om bepaalde doelen te behalen. Denk maar eens aan de stress die jou kan helpen om een deadline te halen, of de stress die er voor zorgt dat je toch dat sprintje trekt en je trein nog haalt. Het gaat daarin dus niet alleen om het overleven van bedreigende situaties, maar ook om de inspanning voor al je andere dagelijkse activiteiten. Een zeer belangrijke taak van het stresssysteem is regelen dat er energie beschikbaar komt. Dat gebeurt de hele dag door, ook als we ons niet gestrest voelen. We zouden het stress-systeem in ons lichaam daarom ook wel ons energiesysteem kunnen noemen. Voor slapen, wakker worden, opstaan, ademen, bewegen en eten heb je energie en dus stress nodig. Stress geeft je energie om te leven en extra kracht om uitzonderlijke prestaties te leveren. Stress houdt ons brein scherp, het zorgt dat je optimaal alert bent en zo betere cognitieve prestaties kunt leveren.

Hoe zit het met te veel stress?

Een grote kans dat je je gaat aanmelden voor deze cursus omdat je een teveel aan stress ervaart. Zelfs een teveel aan stress hoeft niet slecht te zijn, op een moment van gevaar is zo veel stress juist handig. Maar deze vorm van stress wil je niet te lang ervaren. Zodra de stress meer chronisch wordt en er onvoldoende tijd van ontspanning en rust is, trekt dit een zware wissel op je lichaam. Te lang, te veel stress kan uiteindelijk leiden tot overspannenheid en uiteindelijk tot een burn-out.

Uit balans

Als je je een tijdje inspant raak je vanzelf vermoeid. Dat kun je mentaal bijvoorbeeld merken aan je concentratie; die neemt na verloopt van tijd af. En tijdens het sporten merk je na lange inspanning aan je spieren dat ze vermoeid zijn. Door voortdurende activatie van je spieren tijdens het sporten zullen je spieren verzuren en gaan ze pijn doen. Ook je hersenen gaan na een tijdje minder goed werken; je merkt dat je snel bent afgeleid en dat je je aandacht er niet meer bij kan houden. Die vermoeidheid kun je ook merken aan je stemming; je hebt geen zin meer. Deze emotie is een belangrijk signaal dat het tijd is om te herstellen.

Maar  er nog een heel aantal andere processen waaraan je kunt opmerken hoe het met je balans gesteld is. Mensen met veel stress en spanning (een hoge activatie van het sympathische zenuwstelsel) kunnen bijvoorbeeld last krijgen van de spijsvertering, want dit proces wordt bij stress namelijk geremd. Darmklachten zoals obstipatie, diarree of een opgeblazen gevoel hangen sterk samen met de mate van stress die iemand ervaart. Ook zul je bij langdurige stress een minder goed werkend afweersysteem hebben; je weerstand verslechtert en je bent meer kwetsbaar voor virussen of infecties.

Laat je deze systemen een tijdje met rust dan zullen ze vanzelf weer herstellen, maar daar is wel tijd voor nodig. Bij een burn-out of overspannenheid kan het nemen van rust vaak maanden in beslag nemen voordat je systeem weer in balans komt. Pas als je dagelijks weer voldoende hebt aan een nacht goed slapen, kun je zeggen dat je weer in balans bent. 

Cijfers overspannenheid en burn-out

In Nederland ondervond 60% van de werknemers regelmatig of zeer vaak werk gerelateerde stress. Deze cijfers komen uit huisartsenpraktijken en van bedrijfsartsen. Echter geven de cijfers die bekend zijn een onderschatting van het vóórkomen van overspannenheid in de bevolking, doordat niet iedereen met deze problemen zich bij de huisarts of bedrijfsarts meldt. Het geeft ook aan dat het ervaren van veel stress dus veel voorkomt. Gelukkig hoeft dit nog niet altijd te leiden tot langdurige klachten en herstelt een deel van deze mensen na een aantal weken rust. 

In de cijfers zie je terug dat burn-out en overspannenheid relatief vaker voorkomt bij hoger opgeleiden dan bij lager opgeleiden en vaker bij vrouwen dan bij mannen. De reden daarvoor is niet zo duidelijk. Mogelijk melden deze groepen zich vaker voor zorg. Het kan ook zijn dat mannen anders omgaan met stress, of dat er andere zaken meespelen bij het ontwikkelen van de stress. Bijvoorbeeld als een vrouw naast haar werk thuis meer zorgtaken heeft of mantelzorger is. Of de verschillende groepen hanteren stress anders waardoor het bijvoorbeeld bij mannen minder vaak leidt tot burn-out klachten en sneller tot andere problemen zoals overmatig alcoholgebruik of lichamelijke klachten. Wat we wel weten is dat veel mensen wel eens last ondervinden van ‘te veel’ stress en dat mensen op verschillende manieren met stress om kunnen gaan wat kan leiden tot een verscheidenheid aan klachten.

Burn-out

Burn-out is ook het gevolg van overmatige spanning, maar is opgelopen gedurende een langere periode van stress, vaak minimaal een jaar maar meestal nog veel langer.

Wanneer overspannenheid eindigt en een burn-out begint is niet duidelijk aan te geven. De klachten en symptomen zijn grotendeels hetzelfde. Het verschil tussen de twee is de mate van fysieke uitputting van je lichaam. Het herstel van een burn-out duurt beduidend langer en vergt een meer geleidelijke opbouw dan het herstel van overspanning.

Ben je er klaar voor?

Wil jij nu echt aan de slag met het thema stress? Ben je helemaal klaar met het je zo uitgeput voelen of wil je voorkomen dat je grenzen overgaat? Start dan vandaag nog met onze cursus Leven met stress en word burn-out (weer) de baas!

×