Piekeren: wat is het?

Wat is piekeren?

Uit wetenschap komt naar voren dat ons brein de hele dag door gedachten produceert.

Als veel van die gedachten steeds over hetzelfde onderwerp gaan, je keer op keer dezelfde vragen stelt aan je zelf, steeds weer op dezelfde antwoorden uitkomt; dan noemen we dat piekeren.

Het is voor veel mensen ook een manier om met angst om te gaan. Het piekeren zorgt er namelijk voor dat je angst even afneemt, het geeft een kortdurend gevoel van controle. Op de lange termijn zorgt het er echter voor dat je steeds gevoeliger en angstiger wordt en dat je steeds meer moet piekeren om de angst onder controle te krijgen.

Het kan gaan over gebeurtenissen in het verleden, maar ook over mogelijke gebeurtenissen in de toekomst.

piekeren wat is het

Veel voorkomende klachten bij piekeren:

  • -Gedachten over gevaren en problemen die kunnen optreden
  • -Bang zijn om niet goed om te kunnen gaan met deze gevaren en problemen
  • -Zorgen over alle ‘beren op de weg’ die je tegen kan komen
  • -Zorgen maken over het piekeren: ‘stel dat ik helemaal doordraai van het piekeren’, ‘dit is niet normaal, straks kan ik het niet meer aan’
  • -Situaties of taken vermijden of uitstellen omdat ze je angstig maken
  • -Lichamelijke klachten (maag -en darmklachten, hartkloppingen, hoofdpijn)
  • -Moeite met concentreren of dingen onthouden
  • -Prikkelbaarheid
  • -Slecht slapen
  • -Vermoeidheid
  • -Je dagelijks leven lijdt onder je gepieker
  • -Schuldgevoelens

Gegeneraliseerde angststoornis

Als het buitensporig zorgen maken je dagelijks leven gaat verstoren dan kan het zijn dat er sprake is van een piekerstoornis, ofwel een gegeneraliseerde angststoornis. Kenmerkend voor een piekerstoornis is dat men naast het zorgen maken over alledaagse zaken, ook veel piekert over het piekeren; ‘dit is vast slecht voor me’, ‘als ik niet kan stoppen hiermee, dan word ik misschien wel gek’.

Wanneer heb je hulp nodig?

Er is veel te doen. Zo helpt het bijvoorbeeld om je gedachten op te schrijven zodat je er meer grip op krijgt. Je kan dan makkelijker tot oplossingen komen of zien waar je invloed hebt.

Verder helpt het om afleiding te zoeken en te bewegen. Uit onderzoek blijkt dat mindfulness ook goed kan werken. Mindfulness leert je om meer met je aandacht in het hier en nu te zijn, terwijl je met piekeren vaak met je aandacht in het verleden of in de toekomst bent.

Wanneer het je dagelijks leven gaat verstoren dan kan het zijn dat je hulp nodig hebt. Er zijn verschillende behandelmogelijkheden waaronder cognitieve gedragstherapie en medicamenteuze therapie.

Wil je meer weten over de behandelmogelijkheden dan kan je alle informatie vinden in de zorgstandaard voor angststoornissen.

Tips en oefeningen bij piekeren

Wil je meer tips? Schrijf je dan in voor ons gratis ons ebook  ‘Ik pieker me suf’ met een stappenplan vol oefeningen en tips!

×