Zelfvertrouwen vergroten met 5 handige tips

  1. Home
  2. /
  3. Kennisbank
  4. /
  5. Coaching
  6. /
  7. Zelfvertrouwen vergroten met 5 handige tips

Zelfvertrouwen: de één heeft er heel veel van en de ander wat minder. Of je nu normaal gesproken barst van het zelfvertrouwen of soms een duwtje in de rug nodig hebt, iedereen heeft wel eens baat bij tips die ervoor zorgen dat je meer vertrouwen in jezelf hebt. Daarom geven wij in dit artikel 5 handige tips die je helpen bij het vergroten van jouw zelfvertrouwen.

Wat is zelfvertrouwen?

In een notendop is zelfvertrouwen een nuchtere kijk op je eigen capaciteiten en het vertrouwen in jezelf om tegenslagen, hindernissen en taken effectief aan te pakken. Volgens psychologische theorieën is zelfvertrouwen samen te vatten als de balans tussen vaardigheid en waardigheid. William James, één van de grondleggers van de moderne psychologie, zag zelfvertrouwen als een vaardigheid die je kunt verbeteren. Met oefeningen kunnen vaardigheden vergroot worden, waardoor je zelfvertrouwen ook groter wordt. Je weet namelijk dat je ergens goed in bent voordat je aan een bezigheid begint. Dit zorgt voor minder twijfel en meer zelfvertrouwen.

Op dit moment wordt er ook meer aandacht besteed aan waardigheid. Als het namelijk niet lukt om vaardigheden te verbeteren of wanneer je geen complimenten ontvangt, dan is de kans groot dat het zelfvertrouwen weer verdwijnt. Het is daarom belangrijk om niet alleen aan je vaardigheden te werken, maar ook aan jouw waardigheidsgevoel. Het waardigheidsgevoel wordt bepaald door hoe waardevol jij jezelf vindt, ook als hier geen prestaties tegenover staan. Kortom: acceptatie van je eigen persoonlijkheid is de sleutel tot het creëren van meer zelfvertrouwen.

zelfvertrouwen vergroten met deze tips

Meer over het ontwikkelen van zelfvertrouwen

  • Het zelfvertrouwen ontwikkel je in je kinderjaren en wordt gevormd door een combinatie van je persoonlijkheid en je omgeving. Als je bijvoorbeeld erg streng bent opgevoed, dan is het mogelijk dat je niet goed bent in het vormen van een eigen mening.

    Op latere leeftijd kan dit zich uiten in jouw gedrag. Je durft bijvoorbeeld weinig initiatief te nemen of je durft je mening niet snel te geven. Ben je echter opgegroeid in een gezin waar je gestimuleerd werd om je uit te spreken, dan is het juist makkelijker om initiatief te nemen en je mening te delen.

5 tips om je zelfvertrouwen een boost te geven

Zelfvertrouwen wordt pas een probleem wanneer het je tegenhoud om actie te ondernemen. Door dingen te doen behaal je immers successen en gestelde doelen. Met deze tips is het makkelijker om je zelfvertrouwen op de lange termijn op te krikken.

Tip #1: Ga bewust om met je gedachten als je weinig zelfvertrouwen hebt

Laat je zelfvertrouwen je in de steek? Gevoelens van onzekerheid worden meestal veroorzaakt door negatieve gedachten. Om je bewust te worden van je gedachten in specifieke situaties, kun je jezelf vragen uit het 4G model stellen: 

  • Gebeurtenis:wat gebeurde er op het moment dat ik onzeker werd?
  • Gedrag:hoe reageerde ik op de situatie?
  • Gevoel:wat bracht dit gedrag voor gevoel met zich mee?
  • Gedachte:wat dacht je tijdens deze situatie?

 

Door met deze vragen te oefenen creëer je bewustzijn over hoe je reageert in specifieke situaties en of jouw manier van denken hier invloed op heeft. Als je bewust om kunt gaan met je gedachten dan is het makkelijker om je zelfvertrouwen hoog te houden. Wat je denkt heeft namelijk direct invloed op hoe je je voelt.

Tip #2: Oefen met positieve affirmaties

In Amerika wordt het er al met de paplepel ingegoten, maar in Nederland is het minder waarschijnlijk dat je iemand positieve affirmaties hoort uitspreken. Affirmaties zijn korte zinnen die je tegen jezelf zegt waardoor je de focus op een positieve kijk op het leven legt.

Denk bijvoorbeeld aan zinnen als “ik weet precies wat ik wil” of “ik sta stevig in mijn schoenen”. Mensen met een laag zelfvertrouwen hebben de neiging om regelmatig negatief tegen zichzelf te zijn. Met negatieve gedachten is het echter waarschijnlijker dat je juist minder vertrouwen in jezelf krijgt. Oefen daarom met positieve affirmaties.

Tip #3: Zoek uitdagingen op

De enige manier om erachter te komen of je ergens wel of niet goed in bent is door het gewoon te doen. Ga uitdagingen daarom niet uit de weg maar zoek ze juist op. Door uitdagingen met een open geest aan te gaan is het mogelijk om nieuwe capaciteiten en talenten te ontdekken. En als je ergens niet goed in blijkt te zijn, dan kun je daar ook van leren.

Tip #4: Schrijf al je successen op in een positief dagboek

Mensen met een laag zelfvertrouwen zijn geneigd de successen als vanzelfsprekend te zien. Het maakt niet uit hoe klein de successen zijn die je vandaag hebt geboekt. Schrijf ze eens op om jezelf ervan te laten zien dat je op de goede weg bent. Door dit dagelijks te doen sluit je de dag vol zelfvertrouwen op een positieve manier af.

Tip #5: Ga constructief om met opbouwende feedback

Als je kritiek van iemand krijgt dan is het mogelijk dat je zelfvertrouwen een deuk oploopt, maar dat hoeft helemaal niet. Zie kritiek eerder als opbouwende feedback waar je iets mee kunt! Door constructief met opbouwende feedback om te gaan creëer je voor jezelf de mogelijkheid om te groeien en laat je anderen zien dat je flexibel om kunt gaan met andermans mening. Zo leg je een goede basis voor het vergroten van jouw zelfvertrouwen in het dagelijkse leven. Van onze fouten en imperfecties kunnen we vooral weer leren!

Cursus Versterk je zelfvertrouwen

Kan jij wel wat hulp gebruiken om zelfverzekerder te worden? De psychologen bij Hoofdpersoon hebben jarenlange ervaring gebundeld in een toegankelijke ‘Do it yourself’ cursus. In 8 modules, boordevol oefeningen, video’s en praktische handvatten werk je stap voor stap aan meer zelfvertrouwen.

zelfvertrouwen cursus
×