Goede voornemens volhouden: 3 psychologische tips

  1. Home
  2. /
  3. Blog
  4. /
  5. Coaching
  6. /
  7. Goede voornemens volhouden: 3 psychologische tips

Goede voornemens volhouden is vaak best een uitdaging. In januari proberen veel mensen hun leven een beetje te verbeteren, op welk gebied dan ook. Of het nu gaat om minder (of gezonder) eten, vaker bewegen of bijvoorbeeld meer tijd voor jezelf nemen: er is altijd wel iets dat beter kan. Maar waarom lukt het vaak niet om goede voornemens vol te houden en hoe maak je ze dit jaar wél waar?

 

Waarom werken goede voornemens vaak niet?

Je kent het vast wel: begin januari ga je vol motivatie en enthousiasme aan de slag met je goede voornemens. Na een paar dagen of weken merk je echter dat je weer in je oude patroon vervalt. Hoe komt dat toch? Daar kunnen verschillende redenen voor zijn.

Eén van de redenen waardoor goede voornemens vaak niet waargemaakt worden is door een gebrek aan voorbereiding. Ook het te hard van stapel lopen of doelen hebben die niet concreet genoeg zijn kunnen ervoor zorgen dat je je voornemens niet volhoudt.

 

Hoe dan wel?

Bedenk van tevoren hoe je precies met je voornemens aan de slag gaat, om zo de kans op slagen te vergroten. Gelukkig bestaan er verschillende manieren waarop je je voornemens vanaf nu wél volhoudt.

 

1.   Formuleer voornemens vanuit je waarden

Om goede voornemens langer vol te houden is het belangrijk dat je deze kiest vanuit een intrinsieke motivatie. Dit houdt in dat je je bijvoorbeeld voorneemt gezonder te eten omdat jíj dit graag wilt (en dus niet omdat je buurvrouw of je partner er een mening over heeft). Je geeft daarbij ook nog eens meer waarde aan het goede voornemen wanneer je deze formuleert vanuit jouw kernwaarden.

 

Wat zijn jouw kernwaarden?

Gedrag ontstaat vanuit de kernwaarden die je hebt. Dit zijn zaken die we belangrijk vinden in het leven, zoals bijvoorbeeld liefde, gezondheid, schoonheid, plezier of ontwikkeling. Bedenk wat jouw kernwaarden zijn en formuleer op basis daarvan je goede voornemens, dit vergroot de kans dat je deze ook daadwerkelijk volhoudt!

 

2.   Goede voornemens volhouden? Maak er een gewoonte van!

Goede voornemens volhouden lukt alleen als je er een gewoonte van maakt. We willen vaak direct al resultaat zien en als we op de korte termijn maar weinig verandering opmerken, haken we af. Door nieuwe gewoontes aan te leren zorg je ervoor dat je goede voornemen in je routine terecht komt.

 

In het begin kan het veel moeite kosten om dat koekje te laten staan, of om jezelf de sportschool in te krijgen. Toch zul je zien dat dit na een tijdje automatisme wordt en je er op dat punt niet eens meer over hoeft na te denken. En dat is natuurlijk precies wat je wil! Het zit in je (dagelijkse) routine, waardoor je ongemerkt werkt aan het door jou gewenste gedrag.

3.   Verander je gedrag met implementatie intenties

Wil je je goede voornemens laten slagen? Dat kun je doen met behulp van implementatie intenties. Dit houdt in dat je een actieplan maakt waarmee je onbewust je gedrag verandert.

Om voornemens te laten slagen zul je ze specifiek moeten maken. “Ik ga vaker naar de sportschool” klinkt misschien als iets positiefs, maar je zult hier waarschijnlijk niet veel mee bereiken omdat dit nogal vrijblijvend geformuleerd is. Door gebruik te maken van implementatie intenties stel je concreet vast hoe bepaalde acties of gebeurtenissen leiden tot het bereiken van jouw doel.

 

Implementatie intenties toepassen

Je gedrag veranderen door gebruik te maken van implementatie intenties doe je door een een actie aan een specifieke situatie te koppelen. Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit: “nadat ik wakker word trek ik direct mijn sportkleding aan en rijd ik naar de sportschool”. Of: “als het lunchpauze is, ga ik een half uur wandelen”. Op het moment dat de betreffende situatie zich voordoet, word je automatisch herinnerd aan je voornemen. Goede voornemens volhouden wordt zo al een stuk makkelijker!

 

Kan jij wel wat hulp gebruiken bij het volhouden van jouw voornemens? Klik hier voor meer informatie

Deze blog delen?

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Andere blogs

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

×